هزینه و قیمت طراحی و تولید قالب پلاستیک

برای برآورد هزینه و قیمت طراحی و تولید قالب پلاستیک فاکتور های زیادی را می بایست در نظر گرفت، اما اگر می خواهید تا در انتخاب خودتان ضرر نکنید این مقاله به شما کمک می کند تا در هنگام استعلام قیمت قالب های پلاستیک گمراه نشوید و بتوانید قالبی مناسب کسب و کارتان طراحی و از هزینه های اضافی دوری کنید.

در این مقاله قصد داریم تا با چند راهنمایی کارامد شما را به سوی خرید قالب پلاستیکی و مطمئن که نیاز های شما را برطرف می کند راهنمایی کنیم .
البته جهت استعلام دقیق قیمت قالب پلاستیک می توانید با مجموعه قالب سازی کامو تماس بگیرید. تجربه بیش از ۳۵ ساله ما، پاسخگوی تمامی سوالات شما در زمینه ی ساخت قالب پلاستیک،ساخت قالب های تزریقی،تولید قطعات پلاستیک،ساخت قالب بادی،ساخت قالب دایکاست،تولید قطعات دایکاست و همچنین تولید قطعات صنعتی خدمات cnc  و خدمات تزریق پلاستیک می باشند.

اگر بخواهیم به طور کلی هزینه و قیمت طراحی و تولید قالب پلاستیک به دو بخش کلی تقسیم کنیم می توانیم به:

  • الف) هزینه طراحی قالب تزریق پلاستیک که می تواند شامل مهندسی معکوس، اسکن سه بعدی و… باشد.
  • ب ) هزینه ساخت قالب تزریق پلاستیک که می تواند شامل هزینه خرید فولاد، ماشین کاری، آب بندی، خدمات فرز CNC  مونتاژ و… باشد.

جنس قالب تزریق پلاستیک:

برای تولیدهای کوتاه تر و کم تیراژ تر، برخی از سازندگان قالب از فولاد های بی کیفیت استفاده می کنند. اگر برنامه ای برای تولید طولانی مدت قطعه ندارید، این یک انتخاب کاملاً منطقی است هرچند اگر بد شانس باشید ممکن است در همان کوتاه مدت نیز مشکلاتی برای شما ایجاد کند، اما اصلا نباید در دراز مدت روی آن حساب بازکنید. با این حال ، اگر پروژه ای نیاز به دوام قالب داشته باشد ، ممکن است در طولانی مدت هزینه قالب که در ابتدای پروسه می پردازید تولید بدون توقف قطعات پلاستیک شما را  تضمین کند.

انواع بلوک های قالب تزریق پلاستیک
انواع بلوک های قالب تزریق پلاستیک

تعداد حفره ها کویته های قالب:

وقتی به آن فکر می کنید بسیار شهودی است. حفره های کمتر در قالب به کار ابزار و زمان کمتری نیاز دارند و در نهایت هزینه کمتری دارند. قالب ساز معتبر و باتجربه قادر خواهد بود حفره ها را در قالب به حداکثر برساند تا بالاترین سطح بهره وری را حفظ کند. به طور کلی شما با بالاتر بردن تعداد حفره ها در کوتاه مدت و دراز مدت هزینه های خود را کاهش می دهید.

پیچیدگی قالب تزریق پلاستیک:

همانطور که تعداد حفره ها (کویته) در تعیین هزینه قالب نقش دارد ، پیچیدگی قطعه نیز نقش بسزایی در هزینه طراحی و ساخت قالب تزریق پلاستیک دارد. یک قالب ساز با تجربه با انتخاب بهترین راهکار برای ساخت قالب شما را در این مسیر همراهیی می کند.

فراموش نکنید که زمان تحویل قالب های پلاستیک بر هزینه و قیمت طراحی و تولید قالب پلاستیک تاثیر زیادی می گذارد پس در صورتی که برنامه بلند مدتی دارید می توانید با برنامه ریزی مناسب به دور از فشار کاری قالب های خود تولید کنید.

اگر بخواهیم به متغییر هایی بپردازیم که مستقیما قیمت قالب شما را دستخوش تغییرات می کنند توجه شما را به لیست زیر جلب می کنیم.

۱- ابعاد قطعه نهایی (طول ،عرض و ارتفاع)
۲- حفره‌های جانبی که نیاز به کشویی دارد ( Slide)
۳- جنس قطعه پلاستیک  (ABS،PP،PA،PE،PBT) که می توانید برای اطلاعات بیشتر  به مقاله انواع پلاستیک ها و خواص آنها مراجعه کنید.
۴- رزوه داخلی و خارجی قالب
۵- نکن‌ های داخلی و خارجی
۶- استفاده از سیستم تزریق راهگاه سرد یا گرم (Cold Runner- Hot Runner)
۷- کیفیت سطوح خاص مانند شفاف مات و…
۸- تعداد کویتی قالب (حفره قالب که در هر بار تزریق چند قطعه داخل قالب پر می شوند)
۹- مشخصات دستگاه تزریق(در صورتی که تولید توسط خود مشتری آن را بخواهد تزیق کند)
۱۰- تیراژ قطعه تولیدی

مهم‌ترین این پارامترها را می توان به ابعاد قطعه و پیچیدگی‌های موجود در قطعه نام برد و صد البته مابقی این پارامترها وابسته به این دو مشخصه کلی هستند.

 

گام به گام طراحی قالب تزریق پلاستیک ارزان

طراحی: طراحی قالب تزریق مناسب نقش مهمی در کاهش هزینه های احتمالی در آینده دارد. برای جلوگیری از ایرادات احتمالی قالب، طراح باید تجربه تولید قطعات مشابه و دانش مواد پلاستیک را داشته باشد. برای قطعات پلاستیکی سخت تر یا پیچیده تر، تجزیه و تحلیل جریان قالب برای طراحی دقیق قالب انجام می شود، اگرچه تجزیه و تحلیل جریان قالب به کمک رایانه لزوماً قدرتمندتر از تجربه انسانی نیست. اما به کمک آن می توان ریسک ها را مدیریت کرد.

مواد اولیه: فولاد بکار رفته در قالب تزریق پلاستیک :این مهمترین بخش هزینه کل قالب است. قیمت نهایی قالب معمولاً ۳ تا ۵ برابر هزینه مواد خواهد بود.
قالب تزریق عمدتاً از چندین قطعه فلزی تشکیل شده است. هزینه های مواد حاصل جمع قیمت مواد ($/kg) ضرب وزن آنها (kg) خواهد بود.

فولاد قالب های مختلف از نظر قیمت بسیار متفاوت است. این انتخاب بر اساس حجم تولید، مواد پلاستیکی انتخاب شده، کیفیت سطح مورد نیاز و البته محدودیت های بودجه است.

محاسبه هزینه مواد توسط خودتان کمی برای شما دشوار است. این کار را قالب سازها قبل از اعلام قیمت در محاسبات خود بر آورد می کنند.

ماشینکاری: این معمولاً بزرگترین بخش از کل هزینه ها است. ۲ فرآیند ماشینکاری معمولی ماشینکاری CNC و تخلیه الکتریکی (EDM) هستند.

مونتاژ: اجزای ماشینکاری شده هنوز برای عملکرد مناسب در قالب آماده نیستند، آنها باید با دست کار شوند، مانند براده کردن، پرداخت، سنگ زنی، هر نوع تنظیم دقیق ابعاد و هندسه برای تناسب ایده آل. روند مونتاژ معمولا روزها یا هفته ها طول می کشد. هزینه مونتاژ نیز با نرخ ساعتی محاسبه می شود تا کل ساعات استفاده شده برای کار مونتاژ را ضرب کند.

مالیات و سود: به جز مالیات و سایر هزینه های سربار، حاشیه سود معقول باید باشد. گاهی اوقات ممکن است برای کارهای چالش برانگیزتر کمی بالاتر باشد، سود اضافی برای ریسک (عدم اطمینان) است که سازنده قالب قرار است متحمل شود. به یاد داشته باشید که سازنده قالب مسئول ارائه نتیجه نهایی است، یعنی قالب تزریقی که می تواند قطعات پلاستیکی را به آرامی با کیفیت خوب تولید کند. هزینه و قیمت طراحی و تولید قالب پلاستیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *