قالب سازی تزریق پلاستیک یا پرینت سه بعدی

آیا می شود پرینتر سه بعدی را جایگزین قالب سازی تزریق پلاستیک کرد؟

پرینتر سه بعدی پولاروید

مقایسه هزینه قالب سازی تزریق پلاستیک یا پرینت سه بعدی

به طور سنتی ، فرآیندهای تولیدی که به طور گسترده در صنعت استفاده می شود ، به دو گروه اصلی تقسیم می شوند: تولید کسری یا همان تراشکاری که با تراش دادن یک بلوک فولادی شما به نقش نهایی می رسید، که عمدتا توسط ماشینکاری CNC نشان داده می شود، و یا تولید شکل دهنده یا قالب سازی، که با ساخت قالب تزریق پلاستیک و با استفاده از دستگاه های تزریق پلاستیک و یا ریخته گری دایکست نشان داده می شود. هر دو گروه تا به امروز با هم زندگی کرده اند و انتخاب یکی یا دیگری عمدتا به پیچیدگی قطعه ، مواد انتخاب شده یا حجم ساخت آن بستگی دارد. و نمی توان یکی را از دیگری برتر دانست.

اما اخیر در صنعت ، گروه سوم شکافی را باز کرده است تا با دو روش قبلی زندگی کند: تولید افزودنی یا چاپ سه بعدی. به جز موارد بسیار خاص یا کاربردهای بسیار خاص ، در حال حاضر هم تولید و هم آموزش افزودنی و افزودنی تعداد زیادی از مواد رایج را پشتیبانی می کند و توانایی تولید قطعات بسیار پیچیده را دارد. اما هنوز قیمت بالا و استقامت و در دسترس نبودن پاشنه اشیل این نوع تولید به حساب می آید. به همین دلیل است که چندین بار معیارهای انتخاب یکی یا دیگری اساساً بر اساس هزینه تولید و ساخت قالب تزریق پلاستیک است.

منحنی هزینه واحد بر اساس حجم تولید قالب تزریق پلاستیک
تصویر ۱: منحنی هزینه واحد بر اساس حجم تولید برای قطعه پلاستیکی، با توجه به نوسانات دلار ساخت قالب در ایران حتی بیشتر از خارج به صرفه تر است . منبع: ۳Dhubs.com

 

کی باید از پرینتر سه بعدی استفاده کنیم؟

در حجم تولید کم یا ساخت چند نمونه اولیه، به دلیل هزینه های بالای استهلاک تجهیزات و نیاز به قالب های با هزینه بالا ، قالب سازی نمی تواند با تولید افزودنی و یا ماشینکاری CNC برای چند قطعه رقابت کند. پس برای تولید چند ده نمونه آزمایشی که نیاز به مقاومت بالا ندارند و سرعت کار نیز برای شما مهم است به سراغ پرینتر های سه بعدی بروید، با این حال ، وقتی نوبت به تولید انبوه می رسد ، قالب سازی تزریق پلاستیک پادشاه بی چون و چرا تولید است. چه در ایران و چه در دیگر نقاط دنیا.

فرم دهی از طریق قالب سازی مستلزم ساخت قالب هایی برای قالب گیری تزریقی است که به نوبه خود به روش های CNC نیز نیاز دارند. به همین دلیل ماشینکاری CNC حتی در فرایندهای قالب سازی نیز ضروری است.

استفاده از فرز CNC در قالب سازی
استفاده از فرز CNC در قالب سازی

آیا می شود پرینتر سه بعدی را جایگزین قالب سازی تزریق پلاستیک کرد؟

قالب گیری تزریق پلاستیک یک فرآیند ساخت سازنده است، که در آن پلاستیک به درون قالب ریخته شده و به قالب تزریق می شود و اجازه می یابد تا داخل آن خنک و جامد شود.تا فرم نهایی مطلوب را به دست بیاورد

به طور معمول استفاده از چاپ سه بعدی یا همان پرینتر سه بعدی در ساخت قالب های تزریق غیرممکن قلمداد شده است. این امر به دو دلیل عمده انجام شده است: مقاومت حرارتی پایین پلیمرهای مورد استفاده در چاپ سه بعدی و زبری سطح ذاتی چاپ فلزی SLS 3D (این تکنولوژی هنوز به صورت گسترده وارد ایران نشده است ).

نتیجه اینکه هنوز در دنیا جایگزینی برای قالب سازی تزریق پلاستیک یافت نشده است و قالبسازان نیز با استفده از تکنیک های نوین این صنعت را پویا نگه داشته اند.به همین دلیل پرینتر سه بعدی می تواند یک مکمل عالی در تولید قالب تزریق باشد. از یک طرف تولید قالب های اقتصادی را برای سری های کوتاه امکان پذیر می کند و از طرف دیگر به بررسی طراحی قالب های فلزی قبل از ماشینکاری کمک می کند. مورد اخیر از اهمیت بالایی برخوردار است ، زیرا اصلاح نقص در قالب ماشینکاری نیاز به فرآیندهای سنگ زنی و حتی ماشینکاری کامل قالب جدید دارد که منجر به افزایش چشمگیر هزینه ها و تأخیر در تولید می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *